Heeft u uw
financiële zaken
op orde?

Lees de checklist

Intermedis A & A

De kostbare les van de spaartaks-affaire

Geplaatst op: 06-09-2022, 10:54:40

Wie niet klaagt, die niet wint.

Zo nu en dan kijk ik op het uitsprakenregister van het Kifid en dan verbaas ik me wel eens over het gemak waarmee soms klachten worden ingediend. Onlangs was er bijvoorbeeld een zaak waarbij een execution only klant een schadevergoeding had geëist van zijn (low cost) broker omdat hij niet voldoende was geïnformeerd over een fusie tussen twee ETF’s.

Daardoor had de klant niet kosteloos uit kunnen stappen maar moesten er transactiekosten worden betaald. Execution only betekent in principe dat je alles helemaal zelf en voor eigen risico doet, en hij was nota bene geïnformeerd. Maar toch ging hij naar het KiFid voor een schadevergoeding. De klacht is mijns inziens terecht afgewezen.

De bank is verantwoordelijk

Mijn helaas niet te bewijzen theorie is dat de huidige wijze van toezicht, waarbij zelf nadenken over risico’s wordt ontmoedigd en alle verantwoordelijkheid bij de banken ligt, eraan bijdraagt dat klanten bij alles denken dat de bank verantwoordelijk had moeten zijn en direct een klacht indienen.

Het is goed dat het Kifid bestaat en dat particulieren op deze manier bij echte misstanden verhaal kunnen halen, maar dit soort klagers moet eenvoudiger de deur gewezen kunnen worden.

Althans, dat dacht ik, tot mijn oog viel op het laatste nieuws over de spaartaks. Het kabinet heeft besloten spaarders die te laat of geen bezwaar hebben gemaakt tegen de spaartaks niet te compenseren, bevestigden Haagse bronnen aan RTL Nieuws. \"Het is juridisch niet verplicht\", zei staatssecretaris Financiën Marnix van Rij. En dan is het blijkbaar niet nodig om het juiste te doen.

Gekrenkt rechtsgevoel

Ook al had het iedereen dan al volledig duidelijk moeten zijn, voegde Van Rij hier met veel empathie aan toe: \"Toch begrijp ik ook de mensen die aangeven dat ze zich in hun rechtsgevoel gekrenkt voelen.\" Fijn, dat begrip, als een warme deken.

Voor wie zich ondanks deze gevoelige woorden om onbegrijpelijke redenen toch nog wat teleurgesteld voelde tot slot nog even: “Alle spaarders compenseren is te duur. Dat kost zeven miljard euro. Gedeeltelijke compensatie is ingewikkeld en er zitten grote juridische haken en ogen aan. Bovendien loopt ook dat in de miljarden euro\'s, geld dat er op dit moment niet is.”

Nee, als het te veel werk is en het kost jullie ook teveel geld, dan is het wel terecht dat wij ons geld (€7 miljard dus blijkbaar) niet terugkrijgen omdat we niet geklaagd hebben.

Degene die de ETF-klacht bij het Kifid had ingediend had dus toch gelijk, ook al trok hij bij deze zaak aan het kortste eind, en ik niet. Van Rij heeft ons nu namelijk de kostbare les geleerd dat je bij alles direct een klacht in moet dienen, want anders heb je misschien geen recht op een vergoeding.

Bron: column van 6 september 2022 van Erik Mauritz op www.iex.nl

Ga terug naar de vorige pagina